~::..lost oppurtunity to meet these eye but i ♥ them ..::~


...What i kNow aBout MySelf is alwaYs noT tHink tHaT i'm dOne or satisfied on mYselF,,,so i'M aLwaYs tRy to MakE imProvEmenT to be The BeTTer and Be a Star.. nOt MoVie Star buT sTar to The beaUtiFuL sKy....


Monday, June 14, 2010

.::..LeLaKi...SeNsiTiF kErr...???..::.

I cannot stop myself from sharing this with all of you (◡) At 20:00 p.m





LELAKI dikatakan mempunyai JIWA yang kental. Tidak mudah menangis atau merajuk andai perasaannya tersinggung. BERBEZA dengan PEREMPUAN yang cepat terasa biarpun kerana hal-hal yang kecil.
Namun harus diingat, LELAKI juga manusia biasa yang adakalanya KALAH dengan keadaan sekeliling. Kenapa ekk? Jom kita tengo0k...~~

Ada beberapa situasi yang boleh menyebabkan hampir semua LELAKI menjadi SENSITIF lebih dari perempuan..Ngeh3....:-

  • ApaBilA kEhEndAknYa TiDak DitUruTi.
  • MeMbaNgkAnG, meNgKriTiK peNdaPatNYa aTaupUn MenoLak cAdanGanNya taNpa bErBincaNg DenGan LebIh laNjuT.
  • MenGatAkan SesuAtu YanG TidAk bAik TenTanG aHLi keLuarGA aTau OraNg yaNg diSaYanGinyA.
  • TidAk mEngHarGai penGorBanaN daN UsAha yAng DilakUkanNya.
  • MenCabAr keUpayAanNya..uishh..hek3..

PUNCA...???



Ada yang berpendapat LELAKI yang berjiwa sensitif ini adalah lemah lembut (Awwww...=P). Namun jangan tersilap, sensitif bukan bermakna mereka ini semua dikategorikan LELAKI lembut. Ada juga yang berbadan tegap, berperwatakan MACHO, tetapi jiwanya cukup sensitif. Apabila ditegur tersinggung, andai tidak mengambil berat soalnya mudah terasa, dan macam-macam lagi lah. Puncanyer???..:-

  1. pOlA AsUhaN - Terlalu dimanjakan semasa kecil dan apa sahaja kemahuannya dituruti...ishh3..
  2. SeMuLa JaDi - Sememangnya sudah semula jadi jiwanya lembut dan mudah tersentuh terutama apabila ada yang menyinggung.
  3. KeTurUnAn - Ada juga yang mengikut sifat orang tua ataupun ahli keluarganya yang sensitif.

8 TaNdA LeLaKI TeRsiNgGunG..!!!..Haa..salin cepaaaatt..=D

LELAKI sebenarnya kalau tersinggung lebih TERUK dari PEREMPUAN tindakannya. Jarang sangat LELAKI menyorokkan perasaan mereka, malah kalau boleh MEREKA akan tunjukkan protes supaya orang yang telah buat dia tersinggung tahu apa yang telah dilakukan. Tapi sekiranya KAMU masih tak faham-faham lagi.., jom kita check...hehehe..:~

  • DiaM SeRiBu BahAsA - Biasanya si dia tak berhenti bercakap dan berjenaka dengan kamu..tapi kali ni diam macam tunggul kayu. Walaupun kamu cuba nak bercakap, si dia macam malas aje hendak melayan. Apabila ditanya lebih banyak mengiakan dan angguk kepala aje.
  • BuAt Deekkk Je.. - Si dia yang kamu kenal seorang yang ringan tulang..setiap kali kamu mintak tolong, mesti akan hulurkan bantuan. Tapi kali ni, si dia buat tak tahu aje. Biarpun kamu hanya meminta bantuan yang kecil-kecil seperti kemas meja, pegangkan barang dan sebagainya, dia buat acuh tak acuh saja. Paling teruk, dia buat-buat x dengar (Haissh..pekak betul-betul baru tau!). Ini cara protes yang paling teruk sebab ia bukan saja buat kita geram, tapi seolah-olah macam kita tidak wujud..hampeh btol..
  • MeNoLaK UnTuk MaKan BerSamA - Walaupun diajak berkali-kali, si dia tetap tidak mahu berjumpa dengan kamu. Kalau boleh mahu elak dari face to face. Apabila ditanya mengapa, si dia akan bagi alasan, "malas la nk keluar hari ni.." dan bermacam-macam lagi lah. Jawapannya memang ringkas menandakan si dia tidak berminat untuk bercakap apatah lagi mahu makan semeja.
  • MaSam MuKa - Tindakan ini memang selalu dilakukan oleh lelaki andai mereka tersinggung. Sudahlah tidak mahu bercakap, nak tarik-tarik muka pula. Tak puas hati la konon...tapi biasalah kalau orang dah merajuk. Perempuan lelaki sama aje, muncung panjang macam tenuk! So kalau dah muncung saja memanjang takkan kamu tak faham-faham lagi.
  • BaCa AkHbar/MaJaLah - Ini cara orang merajuk nak habiskan masa. Ye lah nak cakap tak mahu, pandang pun tidak. Jadi surat khabar dan majalahlah jadi tempat mereka menunjuk perasaan. lebih teruk kalau surat khabar dan majalah itu dibelek berkali-kali tanpa sebab, bukan nak baca sangat pun! Maknanya jiwanya betul-betul tak tenteram dan sesuatu yang mengganggu perasaannya.
  • KeLuAr TaNpa BeriTahu - Biasanya si dia yang kamu kenal kalau hendak ke mana pun atau keluar rumah pasti akan beritahu kamu dulu, romatiklah konon. Namun bila si dia dah merajuk jangan haraplah! Sekiranya kamu ada dalam situasi ini jangan paksa dia untuk menjawab pertanyaan kamu, confirm dia buat dekk aje!
  • MaTiKan TeLEfoN BiMBiT - Haa..yang ini memang biasa akan dibuat. Si dia tak suka diganggu bila perasaan marah. Untuk mengelakkan dia diganggu senang saja, matikan telefon! lepas itu bagi alasa bateri kong la..tak sempat charge la..hampeh! Tapi sebenarnya alasan si dia satu saja, dia tak mahu dengar suara kamu takut perasaan marahnya bertambah kuat. Sebaik-baiknya jangan dipaksa si dia dalam keadaan begini, biar dia reda dulu.
  • BaLaS deNdAM - Ada sesetengah lelaki yang punyai rasa dendam yang tebal. Hal ini biasanya berlaku bila si dia tersinggung dengan sikap kamu yang suka melayan perempuan atau lelaki lain secara lebih-lebih! Bagi memastikan kamu rasa apa yang dirasainya, si dia akan cuba buat kamu cemburu juga. Memang sakit hati bila kena balik pada diri sendiri, tapi janganlah melenting. Fikirkan juga perasaannya jika kamu berada di tempatnya. Kira satu sama lah ya!

1 comment:

diaNe(",) said...

cik eddyana...bgus post entry awk...sy suke! skurang2nye sy thu lelaki bgaimana...hehehe,,,len kali cunten2 la lgi dcni ye..:)))