~::..lost oppurtunity to meet these eye but i ♥ them ..::~


...What i kNow aBout MySelf is alwaYs noT tHink tHaT i'm dOne or satisfied on mYselF,,,so i'M aLwaYs tRy to MakE imProvEmenT to be The BeTTer and Be a Star.. nOt MoVie Star buT sTar to The beaUtiFuL sKy....


Wednesday, June 16, 2010

~menjaga hati...


I cannot stop myself from sharing this with all of you ()


actually,,,artikel @luahan ni drpd Mr.Kurosaki@eddyana saya
dr blog beliaw yg dulu...
sje nk share ngn semua...:))

Stiap manusia pasti ada hati dan perasaan masing-masing...x kire tua muda,lelaki atau perempuan..semua ada hati dan perasaan. Dan kite x mampu untuk tahu semua hati dan perasaan orang laen di sekeliling kite. Macam mana kite nk jaga hati mereka sedangkan kite x tahu bagaimana perasaan mereka dan ape yang mereka fikir?


Manusia yang
berakhlak mulia adalah manusia yang dapat memberi manfaat kepada dirinya dan juga orang lain. Salah satu tugas kita di dunia adalah memberi manfaat kepada orang laen. Kita hidup bermasyarakat, takkan kita nk jadi seorang yang pentingkan diri sendiri? Memang kadang-kadang susah untuk kite berkorban demi kebaikan orang laen..sebab iman yang akan menentukan sejauh mana seseorang itu mampu berkorban, bukan untuk dirinya tetapi untuk orang-orang disekelilingnya. Kalau dia x faham konsep dosa dan pahala, mampukah dia untuk berbuat demikian? Sudah tentu tidak...pahala bukan macam duit, nampak sbijik2 depan mata. bagi aku, dalam konsep menjaga hati ini mula2 skali aku akan letak kepentingan diri aku paling bawah sekali. Aku kenal diri aku, hati aku macam mana..so x perlulah untuk di tekankan sangat sbb kalau hati dan perasaan sndiri x terjaga sekalipun, aku tau macam mana nk pulihkan...tp orang lain? kite x tahu hati dan perasaan mereka macam mana kan? so biarlah mereka diutamakan terlebih dahulu...

Tp, banyak cara untuk kite
menjaga hati seseorang...kite kne igt, matlamat x menghalalkan cara..klau niat kita nk buat perkara baik, biarlah jalan dan caranya pun secara baik. Aku paling x suka kalau orang menipu dengan alasan, nak menjaga hati..xkan xbleh fkir cara yang lebih baek? satu lagi konsep yang aku gune dalam hidup adalah, menipu x same dengan tidak berterus terang...kedua-duanya adalah perkara yang berbeza bagi aku. Sebagai contoh, aku kne buli sampai luka2 kna pukul..tp bile balik rumah, aku x bagitau pun mak atau ayah aku..sebab nk jaga hati mereka dan x mahu mereka bimbang, tu maksudnya x berterus terang..tp bile mak aku nmpak aku terhinjut2, mak aku tnya kenapa dan aku mesti jawab kena pukul..tu mksudnya x menipu walaupun nk menjaga hati..selagi mak aku tak tnya, aku xkan bagitau..tp bile mak aku tnya, aku kena la jujur dan bgtau perkara sebenar...adilkan?

Tp
dunia sekarang laen..penuh dengan cabaran dan dugaan..sekarang ni kalau kita x jga kepentingan diri kita, sape nk tolong jaga kan? setiap orang bersaing antara satu sama laen dalam apa jua perkara..kalau kite asyik fikir pasal orang laen, ada ke orang yang akan fikir pasal kita dn buat sama macam kita?..ada, tp mugkin 1 dalam 1000 kot..susah nk cari orang baek zaman sekarang ni..sebab tu kekuatan iman tu penting..Tuhan x menilai seseorang melalui paras rupa dan kedudukan, tp iman dalam hati. Hidup di dunia memang mencabar dan memerlukan pengorbanan..dan kite perlulah menempuhinya dengan bijak dan tidak lupa pada matlamat sebenar kita atas dunia ni..bg aku, aku hidup dengan acuan yang aku buat sendiri..tp mestilah x lari dari acuan Islam yang betul, sebab aku seorang muslim..dan bagi aku setiap org haruslah ada acuan mereka tersendiri..dan macam mana mereka membentuk acuan tersebut, tu terpulang pada diri mereka sendiri.......


3 comments:

naz said...

give n take. kalau tak balance pun susah

Eddyana said...

pnah tgk pirate caribbean? tagline diorg, "take wht u can..give nothing back!"..haha..sje nk share..pirates..~~

diaNe(",) said...

yeah2~...prnah2...:)))