~::..lost oppurtunity to meet these eye but i ♥ them ..::~


...What i kNow aBout MySelf is alwaYs noT tHink tHaT i'm dOne or satisfied on mYselF,,,so i'M aLwaYs tRy to MakE imProvEmenT to be The BeTTer and Be a Star.. nOt MoVie Star buT sTar to The beaUtiFuL sKy....


Wednesday, December 15, 2010

take it or leave it?


I cannot stop myself from sharing this with all of you (◠‿◠)

salam 1 malaysia!

entry saye xde lah se gempaq blogger2 yg len...kalau x ske, anda di alu2kn tuk click 'x' di bhgian atas sblh knan oke? :)

ok. hari ni ade mase ckit nak kongsi dengan korang semua. selalu duk sibuk masuk contest sana sini kan? hahaha, mesti korang cakap saye cari publisiti. oh, no.no.no...low profil je saye ni. emmm hari ni tajuknya macam ni "tiada kejayaan datang bergolek begitu aje tanpa usaha...yang penting jangan putus asa" ok, bagi sahabat-sahabat blogger sekalian alam, anggaplah perkongsian ini sesama saudara walaupun kita tak pernah bersua ok? but its up to korang semua la nak take it, or leave it! ok? :) emmm ok la, untuk istiqamah dalam hal ni dan capai keyakinan yang tinggi ada langkah-langkah dan tips-tipsnye. bukan time make-up je nak ada tips-tips tau. hee...alamak! terlebeyh sudeyh~ ok. jom terjah apa tips-tips.

1) bersyukur, bersyukur dan bersyukur. Bersyukurlah sebab ada yang masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, kita semua juga masih sempat untuk melakukan yang terbaik pada hari ni, sapa tahu lebih baik dari kelmarin? ^____^

2) tekad bermotivasi. First, kena pasang niat dalam hati yang kita semua mahu bersemangat sepenuhnya. sebaiknya, cari artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam masa seminit dua gitu..pastu awal-awal pagi, elakkan baca paper, buka emel, baca ruang gosip atau join sesi umpat-mengumpat bsama kawan-kawan. [mengumpat tu kan tak baik]. tapi ni bukan sebabnya, sebabnya akan timbul energi negatif dalam diri yang dapat halang kamu semua bermotivasi sepanjang hari.

3) dekatkan diri dengan sesi motivasi. Contohnya, ambil masa sikit tonton sesi motivasi kat tv. if taknak mengadap tv, pasang je radio..bukan ke selalu ada motivasi pendek dari prof.izzy tu.."renung-renungkan dan selamat beramal!"..haaa..motivasi ni harus dijaga sebab kalau tak jaga, ia mudah turun. kesannya, kita mudah rasa tak bersemangat, down and macam-macam lagi la. [dislike rase down]

4) dalam apa jua yang korang nak buat, harus mula dengan bismillah. Ok, let say, bila korang mula nak punch card nak masuk kerja kan. baca bismillah ok. moga dijauhkan dari bisikan syaitan yang buat korang semua lalai, mengantuk macam tak cukup cas bateri aje haa...ok. kalau student pulak, [macam saye] bermula dari masuk kelas, duduk di kerusi and buka buku. setiap perlakuan tu mula dengan baca bismillah. [jom, kita practise pasni!] yang penting niat tu nak tuntut ilmu. bila kita istiqamah semua ni, insyaAllah, peluang kita cerah untuk jadi salah seorang pelajar cemerlang! who knows rite? =)

5) set target kemajuan diri. Ok. ni harus concern! bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau tempat kerja, kita tak tahu apa yang kita nak capai hari tu. betul tak? kita hanya sampai di sana, bekerja atau belajar lepas tu nanti petang balik rumah, rehat, makan, minum pastu malam tidur. esok pagi, bangun dan perkara sama tu akan berulang lagi. hidup kita ni bagai bulatan, pusing-pusing situ je kan? ok. mulai hari ni, kena ubah. set target apa yang korang semua nak capai lagi best kalau setkan untuk setiap hari. biar pi la orang nak kata kita ni skema ikut jadul harian. tapi harus korang tahu bahawa orang-orang yang pandai set target macam ni la selalu beroleh kejayaan.

6) lihat warna cerah. Warna boleh pengaruh mood kita. mesti korang semua tahu kan? tapi warna yang cerah boleh buat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea. ok. contoh warna cerah : kuning, hijau, biru, merah. cara ni berkesan dan dapat buat diri korang semua lebih positif. sebab dekatkan diri dengan warna-warna yang cerah ni mampu merubah mood dan elakkan perasaan negatif. cubalah! ^___^

7) penuhkan hati dengan kemaafan. Lepaskan segala yang dulu-dulu. maafkan orang di waktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang. lepaskan dendam dan sikap tak puas hati, geram, sakit hati dan sama waktu dengannya. kalaulah emosi-emosi ni pernah bersarang dalam hati even sekecil zarah ia menghalang motivasi diri kita. kesannya, korang akan jadi seorang yang tak bersemangat langsung. lebih teruk, anda jadi orang yang selalu berfikiran negatif, hanya nampak yang negatif dalam diri setiap orang, setiap situasi dan setiap benda.

oleh itu, dari sini. kita semua harus berubah untuk kemajuan diri. berani berubah untuk kecemerlangan hidup.ok. adios amigos. can cin cau! peace!
http://www.emocutez.com

No comments: